Paasdatum

Het christelijke Paasfeest is niet te begrijpen zonder Pesach (het joodse Pasen). Waarom wordt dit feest dan ook niet op dezelfde datum gevierd? Het antwoord hierop is dat het christelijke Paasfeest zich aan het eind van de eerste en aan het begin van de tweede eeuw ontwikkelde uit het joodse Paasfeest, toen joden en christenen gescheiden wegen gingen. Op het eerste Oecumenische Concilie in Nicea (325) werd besloten dat het christelijke Paasfeest, het feest van de Verrijzenis, altijd na Pesach moest vallen, zoals ook de verrijzenis zelf na Pesach was. Verder moest het een zondag zijn, de eerste dag van de week, als de nieuwe of Achtste Dag van de Schepping. Een vaste datum was dus niet aan de orde.

Sinds 1582 volgen de kerken in het westen de gregoriaanse kalender, terwijl de oosterse en orthodoxe kerken de (oude) juliaanse kalender zijn blijven gebruiken. Daardoor kan de paasdatum soms tot 13 dagen verschillen. Dit jaar (2017) valt Pasen in de kerken van Oost en West op dezelfde datum. Het zou een mooi moment geweest zijn om Pasen in Oost en West voortaan op dezelfde datum te vieren. Paus Franciscus heeft in 2015 voorgesteld om tot één gemeenschappelijke Paasdatum te komen voor alle christenen. De laatste poging in het streven naar eenzelfde datum kwam van de koptische paus Tawadros II. Hij stelde voor om Pasen op de derde zondag van april te vieren. Maar in veel orthodoxe kerken ligt de kalenderkwestie gevoelig. Ook voor hen is een eigen kalender een middel om hun identiteit te bevestigen.

Ook buiten de kerk wordt aangedrongen de kerkelijke kalender gelijk te schakelen met de maatschappelijke kalender en te komen tot een vaste datum voor het Paasfeest. Dat zou beter zijn voor de economie en bijvoorbeeld geen struikelblok meer zijn bij het plannen van vakanties. Maar het streven naar een gemeenschappelijk paasdatum in de christelijke kerken kan inhouden dat het wordt losgemaakt van zijn joodse wortels. Dominee Henk Vreekamp, die begin vorig jaar bij een ongeluk om het leven kwam, sprak zich scherp uit tegen de koppeling aan de maatschappelijke kalender. Want de kerk viert in haar feesten niet de natuur en de economie, schreef hij, maar de heilsfeiten. En die heilsfeiten mogen niet worden losgekoppeld van de geschiedenis van God met zijn volk.

Deel dit artikel in je netwerk:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *